Partnerstwa Naturowe - Przedsiębiorcy
Konkurencyjność jednostek należących do sektora małych i średnich przedsiębiorstw uzależniona jest obecnie od wielu czynników, na które nie zawsze można mieć wpływ. W jaki zatem sposób uzyskać przewagę na rynku?
W opinii społecznej utrwaliło się przekonanie, że inwestycje na obszarach objętych siecią Natura 2000 pociągają za sobą szereg utrudnień biurokratycznych i m.in. przez to są nieopłacalne. Warto jednak zwrócić uwagę, że blisko 95% decyzji wydawanych przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska zezwala na realizacje planowanych inwestycji właśnie na obszarach Natura 2000 lub w ich bezpośrednim otoczeniu.
Jednym z kluczy do sukcesu i osiągnięcia skutecznej przewagi rynkowej są obecnie innowacje i związana z nimi dynamika rozwoju technologicznego. Niemożliwe jest to bez nawiązania odpowiedniej współpracy z innymi podmiotami funkcjonującymi na rynku biznesowym lub w jego otoczeniu. W osiągnięciu sukcesu, niebagatelne znaczenie mają również odpowiednie relacje z jednostkami administracji publicznej. Warto więc zwrócić na nie szczególną uwagę.
Korzyści, jakie płyną z wspomnianej współpracy, są nieocenione i prowadzić mogą między innymi do:
- wymiany know-how w zakresie technologii, innowacji itp.,
- nawiązania stałych relacji biznesowych,
- podniesienia kwalifikacji kadry pracowniczej,
- zwiększenia potencjału finansowego partnerów.
Wybiegając naprzeciw potrzebom biznesu, a w szczególności jednostkom sektora małych i średnich przedsiębiorstw, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska podjęła się realizacji inicjatywy związanej z propagowaniem informacji w zakresie działalności gospodarczej na obszarach Natura 2000, poprzez promocję idei Partnerstw Naturowych oraz poprzez działania realizowane w ramach projektu NIG.
- wymianie doświadczeń i dobrych praktyk między przedsiębiorcami,
- rozwoju komunikacji,
- nowej polityce informacyjnej skierowanej do przedsiębiorców,
- szkoleniu przedsiębiorców w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej na obszarach Natura 2000,
- współpracy z instytucjami otoczenia biznesowego,
- współpracy z jednostkami administracji publicznej, a w szczególności jednostkami samorządu terytorialnego.